08.07.2020

Itämeri rehevöityy – Lidliltä 50 000 euron lahjoitus Itämeren suojeluun

Lidlin Norpat-kuosisten kangaskassien myynnillä kerättiin 50 000 euron lahjoitus John Nurmisen Säätiön Puhdas Itämeri -hankkeille. Lahjoitussummalla tuetaan Itämeren rehevöitymistä ehkäisevää työtä.

Lidl lahjoitti John Nurmisen Säätiön Puhdas Itämeri -hankkeille 50 000 euroa. Lahjoitus kerättiin Norpat-kuosisten kangaskassien myynnillä. Sympaattiset kangaskassit tulivat myyntiin marraskuun alussa ja koko 50 000 euron erä kävi kaupaksi reipasta tahtia.

”Kiitämme kaikkia asiakkaita, jotka halusivat ostaa kassin ja tukea sitä kautta Itämeren rehevöitymistä ehkäisevää työtä”, Lidl Suomen vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen sanoo.

Rehevöityminen on Itämeren vakavin ympäristöongelma, jonka oireita ovat esimerkiksi jokakesäiset sinileväkukinnat. Lidlin lahjoituksen turvin Itämerestä voidaan poistaa 250 000 kiloa levää*. Jokainen Norpat-kassin ostaja rahoittaakin viiden leväkilon poistamisen Itämerestä.

”Kesän kynnyksellä riski sinileväkukintoihin Suomen merialueella näytti huomattavalta, koska jäätön ja tuulinen talvi oli nostanut sinileviä ruokkivan fosforin Itämeren pohjilta koko vesimassaan. Säiden viileneminen heinäkuussa ja tuuliset kelit ovat nyt pitäneet sinilevän poissa, mutta pidempi helteinen ja tyyni ajanjakso voi vielä muuttaa tilannetta”, Puhdas Itämeri -hankkeiden johtaja Marjukka Porvari John Nurmisen Säätiöstä kertoo.

Hetkellisesti parempi sinilevätilanne ei poista tarvetta ehkäistä Itämeren rehevöitymistä. John Nurmisen Säätiö taistelee rehevöitymistä vastaan tuloksellisilla ja konkreettisilla Itämeren suojelutoimilla. Levää poistetaan esimerkiksi vähentämällä maatalouden ravinnevalumia kipsi- ja lantakierrätyshankkeissa, pienentämällä mereen päätyvää kuormitusta jätevedenpuhdistamoilta, biokaasuntuotannosta ja lannoitteiden merikuljetuksista sekä kierrättämällä ravinteita merestä maalle särkikaloja ja rannikkoalueen ruokomassoja hyödyntämällä.

”Kiitämme Lidliä ja Norpat-kassin ostajia merkittävästä lahjoituksesta. Tukenne turvin voimme jatkaa konkreettisia toimia Itämeren ravinnekuormituksen vähentämiseksi”, Porvari sanoo.

Lidlin kalavalikoimassa yhä enemmän kotimaista kalaa

Lidlille Itämeren hyvä kunto on tärkeä myös kestävän kalatalouden näkökulmasta. Hyvinvoiva meri on edellytys kotimaiselle kalankasvatukselle ja kalastukselle. Lidlin tavoite on, että 100 prosenttia ketjun omien merkkien kalasta ja äyriäisistä on tämän vuoden loppuun mennessä joko kotimaista tai vastuullisuussertifioitua.

”Itämeri on meille suomalaisille tärkeä vesistö paitsi luontoarvojensa, myös kalakantojensa vuoksi. Toivomme Lidlillä, että pystymme tulevaisuudessa tarjoamaan asiakkaillemme yhä enemmän kotimaisia luonnonkaloja – kalastettuna Suomen lukuisista järvistä ja hyvinvoivasta Itämerestä”, Järvinen sanoo.

 

*Arvio määrästä perustuu John Nurmisen Säätiön jo toteuttamien Puhdas Itämeri-hankkeiden tuloksiin.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee noin 5500 henkilöä. 188 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.

John Nurmisen Säätiö – Itämeren suojelua ja kulttuuritekoja
Vuonna 1992 perustetun John Nurmisen Säätiön tavoite on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Säätiö on kulttuuriteoistaan palkittu tiedon välittäjä ja merellisen sisällön tuottaja. Säätiön Puhdas Itämeri -hankkeissa parannetaan Itämeren tilaa konkreettisilla, mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä vähentävillä toimilla. www.johnnurmisensaatio.fi

Lidliltä 50 000 euron lahjoitus Itämeren suojeluun

Aiheeseen liittyvää