Skip to content
Menu
fi
sv
en
Tietoa meistä
Tietoa säätiöstä
Organisaatio ja hallitus
Baltic Sea Services Oy
Vuosikertomukset
Tukijaraportit
Rahankeräysluvat
Säätiön säännöt
Tietosuojaselosteet
Yhteystiedot
Mediapankki
Museo ja kokoelmat
Meriantiikki- ja taidekokoelmat
Vierailulle merimuseoon
Digimuseo
Itämeri
Tietoa Itämerestä
Ainutlaatuinen Itämeri
Meriluonnon monimuotoisuus
Rehevöityminen
Ilmastonmuutos ja Itämeri
Itämeren monet uhat
Ympäristökasvatus
Vinkit ja pelit
Laske Itämeri-jalanjälkesi
Opi merikulttuurista
Pelasta Itämeri pelaamalla
Itämeren suojeluvinkkejä
Toimintamme
Meriympäristö
Lannoitelaivaus-hanke
Lvivin biokaasuhanke
Rannikkoruokohanke
Lantakierrätyshanke
Sustainable Biogas
VALVE-metsähanke
Valmistuneet hankkeet
Merikulttuuri
Matka meren maahan
Muistojen meri
Itämeri Puhuu
Kirjat
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Ajankohtaista
Uutiset
Tapahtumat
Uutiskirjeet
Podcast
Itämeripäivä
Tue työtämme
Yksityishenkilönä
Yrityksenä tai yhteisönä
Kauppa
Lahjoita
Menu
Tietoa meistä
Tietoa säätiöstä
Organisaatio ja hallitus
Baltic Sea Services Oy
Vuosikertomukset
Tukijaraportit
Rahankeräysluvat
Säätiön säännöt
Tietosuojaselosteet
Yhteystiedot
Mediapankki
Museo ja kokoelmat
Meriantiikki- ja taidekokoelmat
Vierailulle merimuseoon
Digimuseo
Itämeri
Tietoa Itämerestä
Ainutlaatuinen Itämeri
Meriluonnon monimuotoisuus
Rehevöityminen
Ilmastonmuutos ja Itämeri
Itämeren monet uhat
Ympäristökasvatus
Vinkit ja pelit
Laske Itämeri-jalanjälkesi
Opi merikulttuurista
Pelasta Itämeri pelaamalla
Itämeren suojeluvinkkejä
Toimintamme
Meriympäristö
Lannoitelaivaus-hanke
Lvivin biokaasuhanke
Rannikkoruokohanke
Lantakierrätyshanke
Sustainable Biogas
VALVE-metsähanke
Valmistuneet hankkeet
Merikulttuuri
Matka meren maahan
Muistojen meri
Itämeri Puhuu
Kirjat
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Ajankohtaista
Uutiset
Tapahtumat
Uutiskirjeet
Podcast
Itämeripäivä
Tue työtämme
Yksityishenkilönä
Yrityksenä tai yhteisönä
Kauppa
Menu
Lahjoita
fi
sv
en
Testaa oletko karttatieturi!
John Nurmisen Säätiö
|
Testaa oletko karttatieturi!
Tunnetko Itämeren historian ja karttojen salat kuin omat taskusi? Kokosimme kymmenen visaista kysymystä teoksesta
Itämeren tarina - Karttojen matkassa keskiajalta nykyaikaan
. Testaa osaamisesi tai arvaa mikä vastauksista voisi olla oikein.
1. Carta Marina on aikansa suurimpia painettuja kuvia. Karttojen ja muiden kuvien painattaminen oli 1500-luvulla hidas prosessi, johon sisältyi useita kalliita ja suurta ammattitaitoa vaatineita työvaiheita. Miten Olaus Magnus sai kunnianhimoiselle ja kalliille työlleen rahoituksen?
*
a) Hän kerjäsi kaduilla kolme vuotta
b) Hän solmi avioliiton huonomaineisen, mutta varakkaan kreivitär Erzsebet Bathoryn kanssa
c) Hän onnistui saamaan työlleen mesenaatin, kaupunkivaltion patriarkka Hieronymus Quirinin Venetsiasta
2. Al-Idrisi oli uuttera kartan tekijä. Mitä maata hän kuvasi sanoilla ”Siellä on pakkanen ankarampi kuin Finnmarkin maassa, ja hyyn ja sateen valta tuskin hellittää edes silmän räpäyksen ajaksi”?
*
a) Suomea
b) Norjaa
c) Venäjää
3. Wismarin kukoistavan hansakaupungin olutkellareissa kokoontui usein vuoden 1380 paikkeilla joukko nuoria aatelismiehiä, jotka muutaman kolpakon innoittamana päättivät joukolla lähteä merille etsimään onneaan. Yksi näistä miehistä oli eräs Nicolao Stortebecker, joka päätyi johtamaan niin kutsuttuja vitaaliveljiä. Keitä olivat vitaaliveljet?
*
a) Arvostettu tutkimusryhmä
b) Pahamaineinen merirosvojoukko
c) Ruotsin kuningaskunnan merivartiosto
4. Portolaanikartat ovat tärkeä osa karttahistoriaa, mutta mitä karttoja niillä tarkoitetaan?
*
a) Viini- ja olutsatamien sijaintia merkkaavia karttoja
b) Merimiesten tekemiä karttoja, joihin merkattiin satamat, joissa saattoi viettää riehakasta vapaa-aikaa
c) Keskiaikaisia purjehduskarttoja
5. Wismarin seutu oli myöhäiskeskiajalla alueen merkittävin oluen tuottaja. Olutralli Itämeren aalloilla vilkastui entisestään 1500-luvulla, kun se siirtyi hollantilaisten käsiin. Olut maistui Itämeren ja Pohjanmeren piirissä kaikille kansankerroksille. Mitä olutmäärää pidettiin Tanskassa tuolloin sopivana päiväannoksena?
*
a) Kahta kolpakollista
b) Litraa
c) Neljää litraa
6. Kun Nicolaus Germanuksen alun perin pergamentille käsin laatima Pohjolan kartta painettiin ensimmäisen kerran paperille Etelä-Saksassa Ulmissa vuonna 1482, ei kartan latinankielisessä otsikossa mainita Tanskaa, vaan pelkästään Preussi, Liivinmaa, Norja ja Ruotsi. Miksi?
*
a) Tanska tunnettiin tuolloin nimellä Lolland
b) Kartan otsikko liitettiin siihen myöhemmin
c) Germanus menetti nuoruudenrakkautensa tanskalaiselle miehelle ja kostoksi jätti Tanskan kartasta pois
7. Monissa pohjoisia seutuja kuvaavien karttojen otsikoissa toistui sana septentrio 1500- ja 1600-luvulla. Miksi?
*
a) Otsikot kertoivat antiikin mytologian vaikutuksesta tuon ajan karttoihin
b) Otsikkojen merkintä viittaa Augutus Septentrioon, ensimmäisen Skandinavian kartan tekijään, jonka mallia pohjoisista seuduista jäljiteltiin laajasti
c) Otsikolla merkityt kartat painettiin kuuluisassa Septentrion painotalossa Italiassa
8. Cornelis Anthoniszoonin Amsterdamissa vuonna 1543 laatima Carte van Oostlantin eli Itämaan kartta on paitsi kaunis, mutta kertoo myös tärkeän viestin. Millaisen?
*
a) Poliittisen sanoman
b) Rakkaudentunnustuksen
c) Salatun viestin hyvistä kaupankäyntisatamista
9. Lucas Janszoon Waghenaerin laatimassa Thresoor der Zeevaert, ”Merenkulun aarteessa”, kuvataan ensimmäisen kerran koko Suomenlahti kartalla. Mitä karttaan liittyvässä purjehdusohjeessa kehotetaan?
*
a) Laivojen kapteeneita turvautumaan kartan kuvaamilla vesillä paikallisiin luotseihin
b) Laivojen kapteeneita varomaan Naarvantia, karikkoista aluetta Suomenlahden kaakkoisosassa
c) Laivojen kapteeneja varomaan viikinkejä ja merimonneja
10. Herman Moll (noin 1654-1732) oli aikansa kartografisten piirien kameleontti. Moll päätti kuvittaa Pohjolaa ja koko Itämeren seutuja kuvaavan karttansa Lapin eksotiikalla. Miksi?
*
a) Moll ihastui Lapin luontoon ja totesi, ettei ole koskaan nähnyt mitään kauniimpaa
b) Markkinointikikkana myynnin lisäämiseksi
c) Erottaakseen kartan muista aikalaiskartoista, vaikka koristeellista tyyliä paheksuttiin
Verkkokauppa
Kalastajien kyydissä Itämerellä
Nautiluksesta Arandaan – Suomalaisen merentutkimuksen tarina
Arktinen ruletti – Romaani Luoteisväylän löytämisestä
Vaarallisilla vesillä – Salakuljetusta ja seprakauppaa Suomenlahdella
Verkkokauppaan