Hyppää sisältöön
Ihminen ottaa kuvaa hylkeestä


Viestintä ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen

Vaikuttava viestintä tukee meriympäristö- ja merikulttuurityötämme ja vahvistaa ihmisten merisuhdetta. Edistämme Itämeren tilaa myös päättäjien ja vaikuttajien keskuudessa.

Vaikuttavuuden ja näkyvyyden vuosi

Vuonna 2024 kehitimme kansainvälistä viestintää sekä vahvistimme mittaamista ja viestinnän perustekemistä. Vuosi oli myös Maine ja Luottamus -tutkimuksen toteutusvuosi. Viestinnällä oli vetovastuu myös säätiön yhteisestä vastuullisuustyöryhmästä, jonka tehtävänä oli kehittää säätiön vastuullisuusohjelmaa. Ohjelma valmistui vuoden 2024 lopulla ja siitä viestimistä kehitetään vuonna 2025.

Vahvistimme edellisenä vuonna aloitettua työtä vaikuttavuuden lisäämiseksi. Kehitimme ja laajensimme kahta vaikuttajaverkostoa: somevaikuttajille järjestimme kaksi tapaamista ja viestitimme säännöllisesti, yrityselämän vaikuttajien Blue Ladies -ryhmälle järjestimme myös kaksi ohjelmallista tapaamista. Erityisesti Blue Ladies -vaikuttajaryhmän tapaamisten osallistujamäärä kasvoi.

Tapahtumissa viestinnän osuus oli merkittävä erityisesti World Ocean Dayn (kesäkuu) kansainvälisen webinaarin ja Tall Ships Races Helsinki -tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa, Itämeripäivän koordinoinnissa ja toteutuksessa sekä Itämeri puhuu -tilaisuuden toteutuksessa.

Medianäkyvyyttä säätiö sai vuoden aikana tavoitteiden mukaisesti. Eniten ansaittua medianäkyvyyttä saimme meriympäristöhankkeistamme ja Itämeripäivästä. Myös julkaisemallemme kirjalle saimme näkyvyyttä. Kansainvälinen medianäkyvyytemme kasvoi kesällä ennätyslukemiin Tall Ships Racesista tehtyjen juttujen vuoksi.

Julkaisimme säätiön Uutisia Itämerestä -uutiskirjeen 12 kertaa ja saimme tilaajamäärää kasvatettua hiukan. Uutiskirjeen avausprosentti pysyi hyvällä tasolla. Kehitimme myös uutiskirjeen visuaalista ilmettä vuoden aikana.

Julkaisimme säätiön printtilehden Telegrammin kaksi kertaa. Telegrammissa julkaistuja juttuja hyödynsimme myös verkkosivujen Itämeri-mediassa.

Viestinnän mittarit

Kehitimme viestinnän mittareita. Mittareissa painotimme vaikuttavuutta ja sitoutumista ja näillä mittareilla saimme positiivisia tuloksia aikaan. Viestinnän kanavista teimme kehitystyötä erityisesti Instagramissa, uutiskirjeessä, verkkosivuilla ja tapahtumissa. Instagramiin loimme uuden visuaalisen ilmeen ja uuden tavan ottaa kantaa ajankohtaisiin asioihin ja se on lisännyt sekä sitoutumista että tavoittavuutta edelliseen vuoteen. Kehitimme verkkosivuja ja pyrimme kasvattamaan orgaanisen näkyvyyden määrää. Saimme parannettua keskimääräistä sijaintiamme hakutuloksissa. Haastavasta tilanteesta huolimatta saimme myös verkkosivujen sitoutumisastetta nostettua vuoden aikana.

T-median Maine ja Luottamus -tutkimus on erinomainen suunnannäyttäjä säätiön näkyvyydelle ja vaikuttavuudelle. Saimme erinomaiset tulokset kautta linjan (kokonaistulos 3.82 asteikolla 2-4) ja olimme tutkitusta verrokkiryhmästä ainoa, joka oli pystynyt kasvattamaan tunnuslukujaan. Edellisen tutkimuksen jälkeen määritelty kehitysalue – vuorovaikutus – oli parantunut.

Ihminen ottaa kuvaa hylkeestä
Kuva: Lasse Hendriks

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen

Edistämme Itämeren tilaa ja päätöksentekoa mielipidevaikuttajien, päättäjien, virkamiesten ja yrityspäättäjien keskuudessa.

Itämeri on ollut vuoden 2024 aikana uutisotsikoissa lähes viikoittain. Kun kiinnostus Itämerta kohtaan on kasvanut (kaapelirikot, Venäjän vastaiset pakotteet, Nato-jäsenyys), käännyttiin säätiön puoleen mitä erilaisimmissa Itämereen liittyvissä ajankohtaisissa kysymyksissä.

Tapasimme päättäjiä, kävimme hankkeissamme vuoropuhelua sidosryhmien ja virkamiesten kanssa ja vaikutimme erilaisissa verkostoissa niin kansainvälisesti kuin kotimaassa. Kutsuimme Itämeren alueen (pl. Venäjä) suurlähettiläät säätiöön keskustelemaan Itämeren tilasta, yhteisistä hankkeista meren tilan parantamiseksi sekä siitä mikä tällä hetkellä Itämeren rantavaltioiden näkemys meren tulevaisuudesta on. Nostimme esiin ilmaston lämpenemisen hillitsemiselle ensiarvoisen tärkeässä roolissa olevia meriä: vain hyvinvoivat meret voivat toimia hiilinieluina.

Kannanotot

Julkaisimme vuoden aikana yhden kannanoton EU:n ennallistamisasetukseen liittyen.

Valmistelimme toista kannanottoa Vihreästä siirtymästä muiden Itämeri- ja ympäristötoimijoiden kanssa. Tämän lisäksi annoimme lausuntoja julkishallinnon laki- ja asetusehdotuksiin sekä valmistelutyöhön ja linjauksiin.

EU-vaalit

Toimintakaudelle osuivat EU-vaalit keväällä 2024. Julkaisimme omat vaaliteemamme, ja haastoimme puolueita sosiaalisessa mediassa vastaamaan Itämeri-aiheisiin kysymyksiin. Selvitimme vaalikoneiden vastausten perusteella Itämeri-ystävällisimmät puolueet ja jaoimme tietoa sosiaalisessa mediassa.

CAP (Common Agricultural Policy)

Kartoitimme tulevan EU:n yhteisen maatalouspolitiikan CAP27 (Common Agricultural Policy 27) valmistelun aikataulua Suomen pysyvän EU-edustuston kanssa. Muodostimme omat vaikuttamistavoitteemme maatalouden ympäristötoimiin liittyen. Teimme myös yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa Suomessa ja olimme mukana Baltic Sea Action Groupin luotsaamassa CAP-dialogissa.

Vastuullisuus

Vuonna 2024 rakensimme säätiölle omaa vastuullisuusohjelmaa. Ohjelmaan kuului olennaisuusanalyysin ja nykytila-analyysin pohjalta valitut vastuullisuuden painopisteet, yhteistyökumppanuuksien eettisten pelisääntöjen tarkentaminen, puuttuvien vastuullisuuspolitiikkojen työstäminen sekä YK:n SDG-tavoitteisiin sitoutuminen. Aloitimme myös oman toiminnan päästöjen laskemisen SBTi-aloitteen mukaisesti.

Haku