Hyppää sisältöön
tankkeri merellä taustalla tuulivoimaloita


Meriliikenne, satamat ja teollisuus

Meriliikenteen päästöjä syntyy muun muassa lannoitteiden lastaamisessa sekä kemikaalikuljetuksissa. Tehostettu fosforipoisto vähentää biokaasulaitoksen päästöjä.

Kemikaalipäästöt

Kemikaalialukset saavat lain mukaan pestä tankkeja myös ympäristölle haitallisista jäämistä kansainvälisillä merialueilla.

Kemikaalialushankkeen tavoite oli vähentää haitallisia kemikaaleja kuljettavien alusten tankinpesusta aiheutuvia kemikaalipäästöjä Itämereen Suomen ja Ruotsin satamissa.

Vuonna 2024 jatkoimme yhteistyötä niiden kemianteollisuuden yritysten kanssa, jotka tuovat Traficomin alustavan riskinarvion perusteella haitallisimmiksi tunnistettuja kemikaaleja. Suomen mäntyöljytoimijoiden vuonna 2023 tehty sitoumus käsitellä mäntyöljytankkereiden pesuvedet maissa jatkui vuonna 2024 ja sitoumus vähentää päästöjä Itämereen vuosittain noin 3 000 litralla.

Kansainvälinen yhteistyö laajeni, ja järjestimme Latviassa yhteistyössä Coalition Clean Balticin kanssa kemikaalipäästöjen parissa työskenteleville asiantuntijoille ja sidosryhmille HELCOM-työpajan, jossa jaettiin tietoa kemikaalipäästöjen vaikutuksista, keskusteltiin tarvittavista lainsäädännöllisistä muutoksista sekä valvonnan ja raportoinnin tehostamisesta. Työpaja vauhditti riskinarvioiden tekoprosessia muissa HELCOM-maissa ja työpajan seurauksena on edistetty kemikaalien lisäämistä pakollisen esipesun vaatimuksen alle mm. mäntyöljyn osalta IMO-tasolla.

Lannoitepäästöt

Lannoitteiden käsittelystä satamissa aiheutuu runsaasti hävikkiä, joka rehevöittää merta.

Lannoitelaivaushankkeen tavoitteena oli vähentää lannoitteiden käsittelystä aiheutuvia ravinnepäästöjä lannoitesatamissa ja lannoitelaivoilla.

Vähensimme vuonna 2024 lannoitesatamista mereen päätyviä rehevöittäviä lannoitepäästöjä yhteistyössä Suomen suurimpien lannoitesatamien HaminaKotkan ja Kokkolan kanssa. Molemmissa satamissa jatkettiin lannoitteiden mereen kulkeutumista estävien hulevesisuodattimien käyttöä. Kokkolassa jatkettiin laivan ja laiturin välisen suojalevyn käyttöä. Lisäksi järjestimme Kotkassa operaattoreille koulutuksia lannoitelaivauksen ympäristövaikutuksista.

Laadimme kansainvälisen ohjeistuksen toimista, joissa sovelletaan parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (BAT) ja ympäristön kannalta parasta käytäntöä (BEP) lannoitteiden varastoinnissa, käsittelyssä ja kuljetuksessa. Tavoitteenamme on saada ohjeistus koko Itämeren alueen kattavaksi viralliseksi HELCOM-suositukseksi vuonna 2025.

Järjestimme työpajan BAT/BEP satamien ympäristöluvituksesta ja -valvonnasta vastaaville viranomaisille Suomessa. Keskusteluiden myötä Kotkan sataman ja lannoiteoperaattoreiden valvonta tehostui merkittävästi vuonna 2024. Lisäksi viranomaiset hyödynsivät ohjeistusta ja hankkeemme tuloksia laatiessaan Taalintehtaan satamalle uutta ympäristölupaa irtolannoitteiden käsittelyyn. Uudessa luvassa kiinnitetään huomattavasti enemmän huomiota päästöjen vähentämiseen ja kuormituksen seurantaan kuin lannoitesatamien vanhoissa ympäristöluvissa.

Tehostettu fosforinpoisto

Olemme solmineet Ukrainassa sijaitsevan Lvivin kaupungin ja vesilaitoksen kanssa sopimuksen, jonka mukaan Lviviin rakennetaan tehostettu fosforinpoisto biokaasulaitoksen jätevesille.

Hankkeessa vastaamme fosforinpoiston laitteistohankinnoista sekä suunnittelusta. Biokaasulaitoksen rakentaminen on edennyt hitaasti mm. Venäjän hyökkäyssodan takia ja näillä näkymin säätiön suunnittelutyö alkaa vuonna 2026.

Kuva: Eeva Tähtikarhu

Haku