Hoppa till innehåll
Framsidan
Vad gör vi
Projekt
CargoRes – Hållbar hantering av torrlastrester

CargoRes – Hållbar hantering av torrlastrester

Vid sjötransporter och i hamnar uppstår lastrester som blir kvar på däck eller i lastrummen under och efter lasthanteringen. Lastrester kan innehålla näringsämnen som orsakar eutrofiering eller skadliga ämnen som är farliga för den marina miljön. I CargoRes-projektet utvecklar vi effektiva och hållbara metoder för hantering av lastrester.

Financering

Mål
Att minska mängden lastrester som hamnar i Östersjön från sjötransporter.
Tidsplan
2025-2028
Status
Projektet har inletts
Plats
Finland, Estland, Lettland
Samarbetspartner
Laurea yrkeshögskola, Forskningscentret för en trygg havsmiljö Merikotka, Tallinns tekniska universitet
laivoja
Bild: Helmi Pörhölä

Mer information:

Vid sjötransporter och i hamnar uppstår lastrester som blir kvar på däck eller i lastrummen under och efter lasthanteringen. Lastrester kan innehålla näringsämnen som orsakar eutrofiering eller skadliga ämnen som är farliga för den marina miljön, till exempel tungmetaller.

Lastrester kan spolas ut i havet med tvättvatten, eftersom de under vissa förhållanden får släppas ut i havet, såvida de inte är klassificerade som skadliga för den marina miljön. Lastrester kan också hamna i havet direkt under lastning och lossning eller indirekt från kajområdet, till exempel med dagvatten.

Vi minskar den mängd lastrester som hamnar i havet

I CargoRes-projektet undersöker, utvecklar och testar vi i nära samarbete med hamnar, hamnoperatörer och rederier konkreta åtgärder för att förbättra lasthanteringen och hanteringen av lastrester. Vårt mål är att minska mängden lastrester som hamnar i havet med tvättvatten från lastrum och med dagvatten eller som direkta utsläpp från kajer och lastningsområden under lasthanteringen.

I projektet kartlägger man den betydande påverkan som lastrummens tvättvatten har på Östersjön och förbättrar hanteringen av dagvatten i hamnarna genom att ta i bruk dagvattenfilter.

Vi samarbetar med hamnarna i Fredrikshamn-Kotka, Riga och Tallinn samt med tre rederier.

Genom dessa åtgärder syftar vårt projekt till att uppnå långsiktiga effekter både när det gäller hållbar affärsutveckling och att bromsa övergödningen av Östersjön.

Tillsammans med samarbetsparterna i projektet samlar vi in och delar information om god praxis i stor skala och strävar efter att öka medvetenheten bland sjöfartsaktörer om vikten av att hantera lastspill och -rester inom sjöfarten och i skyddet av Östersjöns marina miljö.

Projektet finansieras av EU:s Interreg Central Baltic-program och faller under programmets fjärde mål, PO4, Förbättring av kust- och havsmiljön.

Together with

Läs mer

Kontteja satamalaiturilla
Nyheter
Finländska hamnar vidtar åtgärder för viktiga utsläppsminskningar
Tankkeja Itämerellä.
Pressmeddelande
I Östersjön får det släppas ut hundratals eller tusentals liter farliga kemikalier åt gången
lannoitelaiva satamassa
Nyheter
Gödselhamnar har potential för stora utsläppsminskningar

Sök