Kemikaliefartygsprojekt
Kemikalietankfartygsprojektets syfte var att minska utsläppen av skadliga ämnen i Östersjon orsakade av tankrengöring på kemikalietankfartyg. Projektet genomfördes av John Nurminens Stiftelse och Traficom. början av projektet genomfördes en riskbedömning för att identifiera de mest skadliga kemikalieutsläppen från tankrengöring av kemikalietankfartyg som lossar sin last i Finland. I samarbete med kemikalieindustrin, hamnar och rederier söktes lösningar för att minimera dessa utsläpp. Våren 2023 utvidgadesprojektet till Sverige och ett samarbete inleddes ed Coalition Clean Baltic (CCB) och Transportstyrelsen.

Kemikaliefartyg i hamn. Foto: Traficom
Mer information

Målet är att minska farliga kemikalieutsläpp till Östersjön
I samband med att tankfartyg med flytande bulklaster, dvs. kemikalier, rengör sina tankar till havs kan till och med hundratals liter skadliga och farliga kemikalier hamna i havet vid ett och samma tillfälle. Kemikalietankfartyg har ofta som rutin att efter lossning rengöra sina tankar med havsvatten på väg till nästa lastningshamn. Enligt internationell lagstiftning får rengöringsvatten som innehåller kemikalier släppas ut i havet inom vissa gränser. Fartyget måste färdas minst 12 nautiska mil (ca 22 km) från närmaste strand och djupet i havet måste vara minst 25 m. I praktiken leder detta till att till exempel i det dengrunda Finska viken är tankrengöring koncentrerad till ett ganska litet havsområde.
Det är önskvärt att utsläpp av skadliga ämnen undviks, även om rengöringsvattnet späds ut när det blandas med Östersjöns vatten.
Kemikalietankfartygsprojektet hade som mål att identifiera de farligaste och mest skadliga kemikalieutsläppen från tankrengöring på kemikalietankfartyg i finska och svenska hamnar. Samtidigt strävade projektet efter att hitta lösningar för att minska även de utsläpp som är lagligt tillåtna. Projektet genomfördes av John Nurminens Stiftelse i samarbete med Traficom (Finlands transport- och kommunikationsverk), Transportstyrelsen i Sverige och Coalition Clean Baltic (CCB).
De mest skadliga och farliga kemikalierna samt mängderna av dem har uppskattats
Vid projektets början genomfördes en riskbedömning för att identifiera de kemikalier som utgör störst potentiell risk för den marina miljön och människors hälsa. Bedömningen tog hänsyn till kemikaliers miljöfarlighet, hälsoeffekter samt utsläppsvolymer i Finland. Utifrån resultaten fokuserade projektet på att hitta lösningar för att minska utsläppen av styren, råtallolja och bensen, vilka används inom kemikalieindustrin för att producera bland annat plaster, färger, lim och biobränslen. Dessutom påbörjades en liknande riskbedömning i Sverige.
Lösningar för att minska utsläppen söks i samarbete med aktörerna
Samarbete med hamnar, kemikalieindustrin och andra aktörer var avgörande för att identifiera de bästa metoderna för att minska utsläpp. Tillsammans med kemikalieindustrin samlades information om olika tankrengöringsmetoder samt möjligheter till rening och återanvändning av tvättvatten. När de bästa metoderna hade identifierats, presenterades de för företag genom workshops, där verksamheter som hanterar samma kemikalier fick möjlighet att ta del av god praxis.
Kemikalieutsläpp från tankrengöring kan minskas genom att förbättra metoder för tömning och rengöring av tankar, samt genom effektivare behandling av tvättvatten. Idag finns kostnadseffektiva landbaserade behandlingsmetoder för exempelvis råtallolja och styren, som gör det möjligt att återanvända lastrester istället för att de släpps ut i havet.
Som ett betydande resultat av projektet har alla finländska råtalloljeproducenter, det enda företaget som använder bensen samt hälften av de företag som använder styren förbundit sig att ansvarsfullt hantera sina tankspolningsvatten i land. Därmed släpper dessa tankfartyg i finska hamnar inte längre ut kemikalierester i Östersjön. Importen av råtallolja till Finland har ökat, och branschen insåg behovet av samverkan för att förhindra att lastrester hamnar i havet.
Projektet bidrog även till att minska utsläpp från tankrengöring på en internationell nivå. Tillsammans med Traficom, CCB och Transportstyrelsen arbetade projektet för att främja åtgärd S16 i Östersjöns handlingsplan (BSAP) inom Helsingforskommissionen (HELCOM), som fokuserar på att minska kemikalieutsläpp i Östersjön. Genom internationellt samarbete har framsteg gjorts i att genomföra riskbedömningar i andra HELCOM-länder samt att undersöka ytterligare åtgärder för att minska kemikalieutsläpp i hela Östersjöregionen.
Material relaterat till projektet
I samarbete med


