Framsidan

En djupdykning i det okända – Stiftelses konstutställning på Sveaborg

Utställningsproduktion:

Media och intervjuförfrågningar:

Det okända Östersjön är John Nurminens Stiftelses konstbaserade räddningsoperation för Östersjön, som sommaren 2023 kulminerar i en konstnärsgrupps gemensamma utställning i Verkstadshallen (Levyhalli) på Sveaborg.

Utställningen är en dialog mellan sju konstnärer som i sin egen konst har undersökt Östersjön. Jan Eerala, Kaisu Koivisto, Anna Nykyri, Meeri Koutaniemi, Renja Leino, Arja Renell och Raimo Sundelin skapar en mångstämmig utställning om Östersjön och en sensorisk helhet i Verkstadshallen. Impulsen till utställningen kom från fotografen Meeri Koutaniemi, som ville utforska sitt eget färska förhållande till Östersjön.

I år behandlar John Nurminens Stiftelse det ”okända Östersjön” på många sätt och med olika samarbetspartners. Temat ”Det okända Östersjön” inbjuder oss att utforska vårt eget förhållande till havet, att utveckla vår marina läskunnighet. Jag hoppas att vi alla ska reflektera över vad våra egna handlingar gör med havet. Jag uppmuntrar alla att hitta sin inre sjöräddare, en som går från ord till handling”, säger Annamari Arrakoski-Engardt, vd för John Nurminens Stiftelse.

Utställningen öppnar för allmänheten den 17 maj och håller öppet till den 15 september. John Nurminens Stiftelse ansvarar för produktionen och samordningen av projektet i samarbete med utställningens kurator Henna Paunu (Esbo moderna konstmuseum EMMA) och lokalplanerare Kati Lukka (Finlands Nationalteater). Utställningsprojektet förstärks genom ett samarbete med Förvaltningsnämnden för Sveaborg och andra samarbetspartners.

Utställningen Det okända Östersjön genomförs på ett ekologiskt sätt och genererar inte icke-återvinningsbart avfall. Alla aktörer som ansvarar för byggandet av utställningen har förbundit sig att genomföra miljövänliga lösningar i enlighet med den strategi för hållbar turism som utarbetats av Förvaltningsnämnden för Sveaborg.

John Nurminens Stiftelses mission är att rädda Östersjön och dess arv för kommande generationer. Vi arbetar varje dag för att rädda Östersjön. Vi genomför konkreta och verkningsfulla projekt för att skydda Östersjön och ser till att havets berättelser förs vidare till eftervärlden. Vårt arbete styrs av mätbara resultat och effekter och av vad som är bäst för Östersjön.

Vi bekämpar övergödning, främjar vattendragsvänligt jordbruk och förmedlar Östersjöns berättelser i böcker, utställningar, museer och poddar. Östersjödagen firas den sista torsdagen i augusti och då samlar vi alla som bor vid Östersjön.