Hoppa till innehåll
Framsidan
Vad gör vi
Östersjö-media
Man har lyckats minska utsläppen av kemikalier från tankfartyg betydligt i Finland

Utsläpp av skadliga ämnen utgör ett större hot mot den marina naturen än man tidigare trott – man har lyckats minska utsläppen av kemikalier från tankfartyg betydligt i Finland

Skadliga kemikalier kan hamna i Östersjön via tanktvättvatten från kemikalietankfartyg. Nu tas största delen av de riskkemikalier som lossas i finländska hamnar om hand i land. Bild: Ilkka Lastumäki

Mer information

Kemikalietankfartyg som trafikerar Östersjön får släppa ut tanktvättvatten som innehåller bland annat cancerogena och för vattenlevande organismer skadliga kemikalier. Att tvätta tankarna till havs är kostnadseffektivt för företagen, men medför allvarliga miljörisker. Samtidigt går återvinningsbara råvaror till spillo. Finland föregår nu med gott exempel för andra Östersjöländer: tillsammans med John Nurminens Stiftelse, Traficom och företag inom kemiindustrin har utsläppen från tankrengöring av de mest skadliga kemikalierna för Östersjön i det närmaste kunnat elimineras i Finland.

Samarbetet med företag inom kemisk industri har gett resultat, och man har kunnat minska utsläppen av riskkemikalier i Östersjön avsevärt. Sju av åtta företag som tar emot identifierade riskkemikalier i finska hamnar har förbundit sig att ta tillvara tvättvatten som innehåller riskkemikalier.

Mellan 2022 och 2025 kartlade John Nurminens stiftelse och Traficom de riskkemikalier som lossas i finska hamnar och som enligt lag vid tankrengöring får släppas ut i havet från fartyg. Enligt kartläggningen är de tre kemikalier som utgör den största risken för den marina miljön tallolja, styren och bensen. Senast i slutet av 2025 ska alla utsläpp av tallolja och bensen samt hälften av utsläppen av styren i Finland ha avslutats.

”Miljöreglerna för sjötransporter är betydligt mindre stränga än för landbaserade aktiviteter. Till exempel kan utsläppen från tankrengöring på ett enda fartyg som transporterar riskkemikalier motsvara utsläppen i havet från en kemisk produktionsanläggning under hundra år. Lyckligtvis finns det företag i Finland vilkas ambitioner när det gäller miljöansvar överstiger minimikraven och som nu har förbundit sig att ta tillvara tanktvättvatten på land”, säger Juulia Suikula, projektchef på John Nurminens stiftelse.

När tvättvattnet som innehåller dessa riskkemikalier lämnas kvar på land uppskattas den årliga minskningen av utsläppen av dessa tre skadliga kemikalier i bästa fall uppgå till hela 40 000 liter.

Arterna i Östersjön lider av kemikalieutsläppen – utsläpp till och med i naturskyddsområden

Mot bakgrund av nya forskningsdata har Kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö (HELCOM) fastställt att skadliga ämnen är det största hotet mot Östersjön vid sidan av övergödning.

”Det finns ett stort antal kemikalier, och deras effekter är lika varierande. Ämnen som kan vara giftiga för vattenlevande organismer, cancerframkallande, skadliga för fjäderdräkten eller som ackumuleras i näringskedjan släpps fortfarande lagligt ut i Östersjön i tanktvättvatten. Studier har visat negativa effekter på fåglar, fiskar, alger och till och med plankton, både vid kusten och på öppna havet”, säger Suikula.

Långsam vattenomsättning och låga temperaturer bromsar utspädningen och nedbrytningen av ämnen, vilket gör Östersjön exceptionellt utsatt för skadliga ämnen.

”Tanktvättvatten kan till och med släppas ut i naturskyddsområden. Till exempel har upprepade utsläpp observerats utanför Sveriges kust i ett Natura 2000-område, som är en viktig rastplats för alfåglar, små dykänder. Dessutom upptäcks det många fall av olagliga utsläpp av kemikalier, vilket innebär att för stora mängder tvättvatten har släppts ut eller släppts ut för nära kusten”, fortsätter Suikula.

Tillvaratagandet av tanktvättvatten minskar kemikaliebelastningen i Finska viken

Det är endast de mest skadliga kemikalierna, såsom råolja, som det är helt förbjudet att släppa ut i havet. Enligt internationella sjöfartsbestämmelser får tankfartyg under vissa förutsättningar släppa ut flera riskkemikalier i havet i sitt tanktvättvatten: fartyget måste befinna sig minst 12 nautiska mil (cirka 22 km) från närmaste kust och havsdjupet måste vara minst 25 meter. Ett fartyg med 20 tankar får lagligen släppa ut i havet 1 500 liter farliga kemikalier åt gången.

Östersjön är ett litet och grunt hav, så det finns endast ett fåtal havsområden som är lämpliga för tankrengöring. Det leder till att tanktvätten i den grunda Finska viken är koncentrerad till ett väldigt litet havsområde. Det gör att dessa områden utsätts för okända hot från olika kemikalier, vilkas effekter på den marina naturen man ännu inte helt känner till.

”Effekterna av utsläppsminskningarna i Finland kommer att ha en positiv inverkan, till exempel utanför Borgå, där det enda tillräckligt djupa havsområdet i Finska viken som uppfyller kriterierna för tanktvätt finns”, förklarar Suikula.

Målet minskade utsläpp i hela Östersjön

God praxis som utvecklats i Finland exporteras nu till andra Östersjöländer: det nya projektet Baltic Chemical Tanker syftar till att minska kemikalieutsläppen i alla EU-länder vid Östersjön. I den första fasen av projektet identifieras de riskkemikalier som lossas i varje lands hamnar. I samarbete med företag inom kemisk industri och hamnarna ska man sedan hitta de mest kostnadseffektiva sätten att behandla tanktvättvatten på land. I många fall är det ekonomiskt lönsamt för företagen att tillvarata kemikalierester, eftersom kemikalierna kan separeras från tvättvattnet och återanvändas inom industrin.

För att helt stoppa utsläppen av farliga kemikalierester i både Östersjön och oceanerna måste de internationella miljöbestämmelserna för sjöfarten skärpas. John Nurminens Stiftelsen lobbar för skärpta regler via internationella aktörer som EU, Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) och Kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö (HELCOM).

Säiliöalus satamassa
Projekt
Kemikaliefartygsprojekt

Vi minskar utsläppen av skadliga ämnen till Östersjön då kemikaliefartyg rengör sina tankar.

Läs mer

Tankkeja Itämerellä.
Pressmeddelande
I Östersjön får det släppas ut hundratals eller tusentals liter farliga kemikalier åt gången
lannoitelaiva satamassa
Pressmeddelande
John Nurminens Stiftelse och Traficom samarbetar för att minska kemikalieutsläppen till Östersjön
Säiliöalus satamassa
Pressmeddelande
Alla talloljeaktörer i Finland åtar sig att förhindra utsläpp av tallolja i Östersjön

Sök