I Östersjön får det släppas ut hundratals eller tusentals liter farliga kemikalier åt gången

Närmare information
Enligt internationell lagstiftning får cancerframkallande och för vattenlevande organismer bevisligen skadliga kemikalier släppas ut i Östersjön tillsammans med tanktvättsvatten. Företag som använder kemikalier bör åläggas att ta ansvar för utsläppen längs hela transportkedjan.
Kemikalier, bland annat cancerframkallande sådana, hamnar troligtvis i havet åtminstone varje vecka.
Enligt internationell sjöfartsreglering får tankfartyg släppa ut kemikalier tillsammans med tanktvättsvatten i havet under vissa förutsättningar: fartyget måste vara minst 12 sjömil (ca 22 km) från land och havsdjupet måste vara minst 25 meter.
”I praktiken innebär detta att tanktvätten på grund av det grunda vattnet i Finska viken koncentreras till ett mycket litet havsområde där en stor mängd olika kemikalier hamnar. Deras samlade påverkan på havets organismer är inte tillräckligt känd”, säger Eeva Tähtikarhu, projektchef för sjöfartsprojekt vid John Nurminens Stiftelse.
I Finska viken finns ett flertal stora kemikaliehamnar, där de största på finska sidan är Sköldvik i Borgå och HaminaKotka.
Kemikalieutsläpp är alltid en risk för havsmiljön
John Nurminens Stiftelse och Traficom har inom Kemikaliefartygsprojektet kartlagt de skadliga kemikalier som tankfartyg släpper ut i Östersjön och deras påverkan på havsmiljön samt minskat kemikalieutsläppen i samarbete med företag inom den kemiska industrin.
I projektet har tre av de mest betydande riskkemikalierna som får släppas ut i haven identifierats vid Finlands hamnar: tallolja, styren och bensen. Utsläppen av tallolja har helt stoppats, men styren och bensen släpps fortfarande ut i havet.
Styren och bensen är cancerframkallande och mutagena ämnen som visat sig vara skadliga för vattenlevande organismer.
”I projektet har vi beräknat att ett fartyg kan släppa ut hundratals eller till och med tusentals liter kemikalier i havet vid ett enda tillfälle tillsammans med tanktvättsvattnet. Styren släpps fortfarande ut i havet från fartyg som lossar sin last i finländska hamnar ungefär varannan vecka”, säger Tähtikarhu.
Den fasta växtoljan som hamnat på Hangös stränder gjorde kemikalieutsläppen synliga, men det mesta av utsläppen är svåra att upptäcka eftersom många kemikalier är osynliga i havsvatten.
”Även om kemikalieutsläppen späds ut i havet visar forskning att lagliga utsläpp av de farligaste kemikalierna alltid medför en risk för havsmiljön.”
En del av utsläppen är olagliga. Vid övervakning i Sverige upptäcktes utsläpp av tanktvättsvatten i naturvårdsområden. Dessutom har det observerats att tankfartyg släpper ut kemikalier i havet i större mängder än vad internationella regler tillåter och att tvätt av tankarna görs för nära land.
Talloljeindustrin visar exempel för hela branschen
Företag som använder kemikalier bör åläggas att ta ansvar för utsläppen längs hela transportkedjan. Företag som använder farliga kemikalier bör se till att inga lastrester hamnar i havet från deras fartyg. När tankarna tvättas i samma hamn som lasten lossas, kan lastrester i bästa fall samlas upp och användas på nytt.
”Industrin som använder tallolja är ett exempel på hur hela branschen har tagit gemensamt ansvar för sina utsläpp längs hela transportkedjan. Alla företag som fraktar tallolja i Finland har åtagit sig att de fartyg som levererar last till dem ska tvätta sina tankar på land. På så sätt säkerställs att inga talloljerester hamnar i havet”, säger Tähtikarhu.
För både styren och bensen skulle det tekniskt vara möjligt att genomföra tanktvätt i hamn, men det skulle medföra ytterligare kostnader för företagen som använder kemikalierna och kan kräva att fartygen stannar längre i hamn.
”Vi har gjort internationellt påverkansarbete för att skärpa reglerna kring tanktvättsvatten. Att ändra de internationella reglerna går dock långsamt, och kontrollen av efterlevnaden på havet är mycket utmanande. Därför är det effektivaste sättet att minska kemikalieutsläpp att företagen åtar sig att ta hand om tanktvättsvattnet”, sammanfattar Annamari Arrakoski-Engardt, verkställande direktör för John Nurminens Stiftelse.

Vi minskar utsläppen av skadliga ämnen till Östersjön då kemikaliefartyg rengör sina tankar.
Läs mer


