Hyppää sisältöön
Etusivu
Mitä teemme
Itämeri-media
Itämereen saa päästää kerralla satoja tai tuhansia litroja vaarallisia kemikaaleja

Hangon rannoille päätynyt rasva teki kemikaalipäästöt näkyväksi – Itämereen saa päästää kerralla satoja tai tuhansia litroja vaarallisia kemikaaleja

kaksi tankkeria Itämerellä kuvattuna tankkerista
Meriliikennettä Itämerellä. Kuva: Ville-Veikko Intovuori, Traficom

Lisätietoja

Itämereen saa kansainvälisen lainsäädännön puitteissa päästää muun muassa syöpää aiheuttavia ja vesieliöille tutkitusti haitallisia kemikaaleja tankinpesuvesien mukana. Kemikaaleja käyttäviltä yrityksiltä tulisi edellyttää vastuun kantamista koko kuljetusketjunsa päästöistä.  

Mereen päätyy muun muassa karsinogeenisiä kemikaaleja todennäköisesti vähintään viikoittain. 

Kansainvälisen merenkulkusääntelyn mukaan tankkerit saavat päästää tankinpesuvesien mukana mereen kemikaaleja tietyin edellytyksin: laivan tulee olla kulussa vähintään 12 merimailin (n. 22 km) päästä lähimmästä rannasta ja meren syvyyden tulee olla vähintään 25 metriä. 

“Käytännössä tämä johtaa siihen, että esimerkiksi matalalla Suomenlahdella tankinpesu on keskittynyt varsin pienelle merialueelle, jolle päätyy suuri määrä erilaisia kemikaaleja. Niiden yhteisvaikutuksia meren eliöille ei kunnolla tunneta”, kertoo meriliikennehankkeiden projektipäällikkö Eeva Tähtikarhu John Nurmisen Säätiöstä.  

Suomenlahdella sijaitsee lukuisia isoja kemikaalisatamia, joista Suomen puolella merkittävimmät ovat Porvoon Kilpilahti ja HaminaKotka. 

Kemikaalipäästöt aina riski meriympäristölle

John Nurmisen Säätiö ja Traficom ovat Kemikaalialus-hankkeessa kartoittaneet Itämereen tankkereilta päästettäviä haitallisia kemikaaleja ja niiden vaikutuksia meriympäristölle, sekä vähentäneet kemikaalipäästöjä yhdessä kemianteollisuuden yritysten kanssa.  

Hankkeessa on tunnistettu kolme Suomen satamissa purettavaa merkittävintä riskikemikaalia, joita saa päästää mereen: mäntyöljy, styreeni ja bentseeni. Näistä mäntyöljypäästöt saatiin lopetettua kokonaan, mutta styreeniä ja bentseeniä päästetään edelleen mereen.  

Styreeni ja bentseeni ovat karsinogeenisiä ja mutageenisiä aineita, joiden on todettu olevan haitallisia vesieliöille.  

“Hankkeessa on laskettu, että yksi laiva voi päästää mereen kerralla satoja tai jopa tuhansia litroja kemikaaleja tankkien pesuvesien mukana. Styreeniä päätyy mereen edelleen pelkästään Suomen satamissa lastinsa purkaneista laivoista noin muutaman viikon välein”, Tähtikarhu kertoo.  

Hangon rannoille päätynyt kiinteä kasviöljy teki kemikaalipäästöt näkyviksi, mutta suurinta osaa päästöistä on vaikea havaita, sillä monet kemikaalit ovat näkymättömiä merivedessä.  

“Vaikka kemikaalipäästöt laimenevat meressä, tutkijoiden tekemän mallinnuksen mukaan haitallisimpien kemikaalien laillisetkin päästöt aiheuttavat aina riskin meriympäristölle.” 

Osa päästöistä on laittomia. Ruotsissa tehdyssä tarkkailussa havaittiin tankkereiden pesuvesipäästöjä luonnonsuojelualueilla. Lisäksi tankkereiden on havaittu päästävän mereen kemikaaleja kansainvälisten säädösten vastaisesti liian suuria määriä, ja tankinpesuja on tehty liian lähellä rantaa.  

Mäntyöljytoimijat näyttävät esimerkkiä koko toimialalle 

Kemikaaleja käyttäviltä yrityksiltä tulisi edellyttää vastuun kantamista koko kuljetusketjunsa päästöistä. Vaarallisia kemikaaleja käyttävien yritysten tulisi varmistaa, ettei heidän käyttämiltään laivoilta päädy lastijäämiä mereen. Kun tankit pestään samassa satamassa, johon lasti tyhjennetään, parhaimmassa tapauksessa lastijäämät saadaan kerättyä hyötykäyttöön. 

“Mäntyöljyä käyttävä teollisuus on esimerkki siitä, miten koko toimiala on ottanut yhdessä vastuun päästöistään koko kuljetusketjun osalta. Kaikki Suomen mäntyöljyä kuljettavat yritykset ovat sitoutuneet siihen, että heille lastia tuovat laivat pesevät tankkinsa maissa. Näin varmistetaan, että mäntyöljyjäämiä ei päädy mereen”, kertoo Tähtikarhu.  

Myös styreenin ja bentseenin osalta tankkien pesu satamassa olisi teknisesti mahdollista toteuttaa, mutta se aiheuttaa lisäkustannuksia kemikaaleja käyttäville yrityksille ja voi vaatia laivoilta pidempää aikaa satamassa.  

“Olemme tehneet kansainvälistä vaikuttamistyötä tankinpesuvesiä koskevan sääntelyn tiukentamiseksi. Kansainvälisten säädösten muuttaminen on kuitenkin hidasta, ja sääntelyn noudattamisen valvonta merellä erittäin haastavaa. Siksi tehokkain tapa saada kemikaalipäästöjä vähennettyä on yritysten sitoutuminen tankinpesuvesien talteenottoon”, summaa John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt

Säiliöalus satamassa
Hankkeet
Kemikaalialushanke

Vähennämme kemikaalialusten tankinpesusta aiheutuvia haitallisten aineiden päästöjä Itämereen.

Lue seuraavaksi

tankkeri merellä taustalla tuulivoimaloita
Blogi
Vaikuttamistyö näkyy parannuksina meriliikenteen ympäristösääntelyssä  
Säiliöalus satamassa
Tiedote
Suomen mäntyöljytoimijat sitoutuvat estämään mäntyöljypäästöt
Tankkeja Itämerellä.
Blogi
Haitalliset aineet uhkaavat Itämerta – Kemianteollisuus tarvitaan mukaan suojelutyöhön

Haluatko pysyä kartalla Itämeren tilasta?

Tilaa uutiskirjeemme ja kuulet ensimmäisenä Itämeri-aiheisista tapahtumista, säätiön hankkeiden etenemisestä, merellisistä julkaisuista ja muista kiinnostavista sisällöistä.

Haku