Northern Plights toi Itämeren suurimman ongelman kaikkien silmille – Säätiön kampanja voitti Finnish Comms Awardsissa

Lisätietoja
John Nurmisen Säätiön Northern Plights – Pohjoiset vitsaukset -kampanja voitti markkinointiviestinnän kilpailun Finnish Comms Awardsin viestintäkampanja, järjestöt -kategorian.
Kampanja nosti Itämeressä kesäisin vellovat sinilevälautat maalle kaikkien nähtäväksi ja konkretisoi Itämeren suurimman ongelman, rehevöitymisen. Kampanjan tavoitteena oli herätellä huomaamaan ihmisen aikaansaaman luonnonihmeen eli rehevöitymisen vaikutukset sekä kerätä lahjoituksia säätiön toimintaan rehevöitymisen vähentämiseksi.
Kampanjassa yhdistettiin yksi Suomen tunnetuin matkailuvaltti, revontulet, Suomen yhteen ikävimmistä kesäisistä ilmiöistä. Matkailumainonnasta poimittuun tyyliin Itämeren pinnalla kelluvia sinilevälauttoja ”mainostettiin” läpi kesän uutena ihmisen aikaansaamana luonnonihmeenä. Samalla tavoitteena oli kertoa, mitä jokainen voi tehdä arjessaan vähentääkseen mereen päätyvää ravinnekuormitusta.
”Hätkähdyttävä, briljantti idea ja toteutus”, perusteli Finnish Comms Awardsin tuomaristo valintaa.
”Northern Plights huomattiin laajasti ympäri Suomen ja sitä hämmästeltiin myös mediassa kotimaassa ja ulkomailla. Kampanja sai suomalaiset lahjoittamaan Itämeren suojeluun sekä etsimään tietoa rehevöitymisestä ja sinilevätilanteesta”, sanoo John Nurmisen Säätiön viestintäpäällikkö Johanna Suni.
Northern Pligths – Pohjoiset vitsaukset toteutettiin yhdessä luovan toimiston United Imaginationsin kanssa. Kampanjan mahdollistajia olivat Cocoa Mediaproductions, Sanoma Media Finland, JCDecaux ja Ocean Outdoor.
Haluatko pysyä kartalla Itämeren tilasta?
Tilaa uutiskirjeemme ja kuulet ensimmäisenä Itämeri-aiheisista tapahtumista, säätiön hankkeiden etenemisestä, merellisistä julkaisuista ja muista kiinnostavista sisällöistä.