Hyppää sisältöön
Etusivu
Mitä teemme
Itämeri-media
Northern Plights -kampanja kiinnittää huomion Itämeren tilaan

John Nurmisen Säätiö markkinoi sinilevälauttoja Suomen uutena matkailunähtävyytenä – kiinnittää huomion Itämeren hätätilaan

Northern Plights ”pohjoiset vitsaukset” rinnastaa sinilevälautat pohjolan matkailuvalttiin revontuliin. Rehevöityneen meren seurauksena sinilevälautat näkyvät satelliittikuvissa avaruuteen asti.

Lisätietoja

Lisätietoja YK:n valtamerikonferenssiin liittyen

Tänä kesänä suomalaisille ja Suomessa vieraileville mainostetaan uutta, karmivaa ”ihmisen aikaansaamaa luonnonihmettä”: Itämeren pinnalla kelluvia valtavia sinilevälauttoja. Ne muistuttavat ilmasta käsin katsottuna Suomen matkailun vetonaulaa, revontulia. Ihmetystä herättävän kampanjan takana on Itämeren suojelutyöhön keskittyvä John Nurmisen Säätiö, joka haluaa kiinnittää huomion meren rehevöitymisen aiheuttamaan hätätilaan. Kampanja lanseerataan Maailman merien päivänä (8.6.) sekä Helsingissä että Nizzassa YK:n Ocean Conference -kokouksen aikaan.

Itämeren suojelutyöhön keskittyvä John Nurmisen Säätiö haluaa herätellä ihmiset Itämeren suurimpaan ja vakavimpaan ympäristöongelmaan, rehevöitymiseen, ja keinoihin sen ratkaisemiseksi. Rehevöityminen johtuu maa- ja metsätalouden sekä pienemmässä määrin muiden ihmistoimintojen aiheuttamasta liiallisesta ravinnekuormituksesta. Seurauksena vesi on samentunut, merelle on muodostunut hapettomia alueita, ja lähes neljännes meriluontotyypeistä on arvioitu uhanalaisiksi. Ilmastonmuutoksen vaikutukset pahentavat Itämeren tilannetta entisestään.

Rehevöitymisen seurauksena meren pinnalle muodostuvat sinilevälautat näkyvät avaruuteen asti ja muistuttavat revontulia.

Huomion ja toiminnan herättämiseksi säätiö aloittaa kampanjan ”Northern Plights” (”Pohjoiset vitsaukset”), jossa sinileväkukinnot rinnastetaan revontuliin, esitellään ihmisen aikaansaamana luonnonihmeenä ja Itämeren alueen uutena turistinähtävyytenä. Kampanjan nimi juontaa juurensa englanninkielisestä termistä northern lights. Kampanja hakee tehokeinonsa matkailu- ja turismimainonnan tyylistä. Helsingin Kauppatorille nousee tällä viikolla turisti-info, jossa kävijöille jaetaan tietoa Itämeren ongelmista. Myynnissä on muun muassa postikortteja ironisilla teksteillä, kuten “Wish You Weren’t Here” ja “Greetings from a Dying Sea”. Kampanjassa ohjataan lahjoittamaan rahaa Itämeren suojelutyöhön sekä ottamaan selvää meren tilasta ja mahdollisuuksista elää Itämeri-ystävällisesti.

”Jos rehevöitymistä aiheuttavia ravinnepäästöjä ei saada kuriin, on meillä paljon paremmat mahdollisuudet nähdä Itämeren pinnalla kelluvia sinilevälauttoja kuin oikeita revontulia. Tällaista uutta matkailunähtävyyttä emme tietenkään toivo”, sanoo viestintäpäällikkö Johanna Suni John Nurmisen Säätiöstä.

John Nurmisen Säätiön viesti rehevöityneestä merestä on vastassa YK:n valtamerikonferenssiin saapuvia vieraita Nizzan lentokentällä.

Rehevöityneen meren viestiä YK:n merikonferenssiin

Kampanja lanseerataan Helsingissä ja YK:n kansainvälisessä valtamerikonferenssissa Ranskan Nizzassa, jonne kokoontuu 9.6. alkaen valtioiden johtoa, tutkijoita, aktivisteja ja talouden toimijoita. Nizzan lentokentällä ja kaupungin keskustassa konferenssivieraita tervehtii viesti siitä, mihin maailman merien tila on väistämättä menossa, jos elämäntyylimme maapallolla ei muutu kestävämmäksi.

John Nurmisen Säätiön asiantuntijoita, toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja osallistuvat YK:n valtamerikonferenssiin Nizzassa osana Suomen valtuuskuntaa, jota johtaa ympäristö- ja ilmastoministeri Sari Multala. Säätiön tavoitteena Nizzassa on edistää merensuojelun vahvempaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Säätiö nostaa esiin ratkaisuja meriliikenteen kemikaalipäästöjen vähentämiseksi sekä meriluonnon ennallistamisen vauhdittamiseksi ja ravinnepäästöjen leikkaamiseksi.

“Kampanjallamme haluamme ravistella ihmiset huolipuheesta toimintaan,” sanoo John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt. “Itämeri on yksi maailman saastuneimmista meristä, ja ilmastonmuutoksen sekä luontokadon vaikutukset näkyvät täällä nopeammin kuin muilla merialueilla.”

John Nurmisen Säätiö on tehnyt Itämeren suojelutyötä yli 30 vuoden ajan meren tilan parantamiseksi. Tutkittuun tietoon perustuvat toimet ovat jo vähentäneet ravinnekuormitusta merkittävästi.


Kampanja on toteutettu yhteistyössä luovan toimiston United Imaginationsin (konsepti, luova idea, markkinointitoteutukset) ja Cocoa:n (filmi- ja kuvatuotanto) kanssa.

Mediapankki kuvineen ja lisätietoineen: https://drive.google.com/drive/folders/1I-23f0mXeyeXE4w0-2Vl1SKAe6-J70TI

Haluatko pysyä kartalla Itämeren tilasta?

Tilaa uutiskirjeemme ja kuulet ensimmäisenä Itämeri-aiheisista tapahtumista, säätiön hankkeiden etenemisestä, merellisistä julkaisuista ja muista kiinnostavista sisällöistä.

Lue seuraavaksi

Haku