Hyppää sisältöön
Etusivu
Mitä teemme
Itämeri-media
Ympäristöviisasta laivamatkailua Itämerellä

Ympäristöviisasta laivamatkailua Itämerellä

Aaltoja Itämeressä
Kuva: Jukka Nurminen

Viking Line tukee John Nurmisen Säätiön Itämeren pelastustyötä lahjoittamalla tax free -myymälöidensä muovikassimyynnistä 30 000 euroa säätiölle. Samalla Viking Linen laivoilla, terminaaleissa ja viestintäkanavissa käynnistyy koko syksyn 2022 ajan kestävä vastuullisuuskampanjointi, jolla halutaan ottaa myös matkustajat mukaan työhön Itämeren hyväksi.

”Itämeren merkitys meille suomalaisille on monella tavalla tärkeä. Se on aina ollut portti maailmalle ja kansainvälisyyteen, mutta myös tärkeä elämysten ja virkistyksen tuottaja. Itämeriläisyys on Itämeren maita ja asukkaita yhdistävä identiteetti, ja sitä haluamme John Nurmisen Säätiössä vaalia. Itämeri ja sen tila ovat Viking Linella konkreettisesti läsnä päivittäin.” John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt sanoo.

”John Nurmisen Säätiö tekee Viking Linen tuella tehokkaita ja tuloksellisia toimenpiteitä sen eteen, että meri säilyy monimuotoisena ja hyvinvoivana myös seuraaville sukupolville. Uskomme, että kun meri tuntuu läheiseltä ja tärkeältä, sen hyvinvointiin halutaan kiinnittää enemmän huomiota”, Arrakoski-Engardt jatkaa.

”Olemme Suomen suurin meriliikenteen työnantaja, ja meillä on matkustajavarustamoista eniten Suomen lipun alla seilaavia laivoja. Haluamme olla jatkossakin edelläkävijä uusien, ympäristöystävällisten innovaatioiden kehittämisessä ja käyttöönotossa. Esimerkiksi Gracella ja Glorylla on valmius alkaa käyttää biokaasua tai uusiutuvalla energialla tuotettuja synteettisiä polttoaineita, kun niitä tulevaisuudessa on saatavilla. Se on seuraava suuri askel matkalla kohti hiilineutraalia laivaliikennettä”, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg sanoo ja jatkaa:

”Olemme saavuttaneet päästövähennykset pääosin innovatiivisilla teknisillä ratkaisuilla, jotka eivät juuri näy matkustajille. Teknologia kehittyy vauhdilla, ja suuri osa innovaatioista on suomalaisia. Kun nestemäistä maakaasua polttoaineenaan käyttävä Viking Grace aloitti liikennöinnin, typpi- ja hiukkaspäästöt vähenivät 85 prosenttia ja kasvihuonekaasupäästöt 15 prosenttia öljyyn verrattuna. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin Gloryn päästöt ovat puolestaan kymmenen prosenttia Gracea pienemmät. Samaan aikaan myös vanhempien laivojemme päästöt ovat pienentyneet, sillä uudistamme alusten tekniikkaa läpi niiden elinkaaren.”

Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n tavoite on, että merenkulun hiilidioksidipäästöt vähenevät 40 prosentilla vuoden 2008 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Haluatko pysyä kartalla Itämeren tilasta?

Tilaa uutiskirjeemme ja kuulet ensimmäisenä Itämeri-aiheisista tapahtumista, säätiön hankkeiden etenemisestä, merellisistä julkaisuista ja muista kiinnostavista sisällöistä.

Lue seuraavaksi

Haku