Hyppää sisältöön

Älymeri

Älymeri-hankkeessa uudistetaan museoiden välistä yhteistyötä tekoälyavusteisessa näyttelysuunnittelussa yhteistyössä Userix Oy:n kanssa. John Nurmisen Säätiön merikarttakokoelman osittainen digitointi ja tämän aineiston hyödyntäminen tekoälyn kouluttamisessa sekä pilottinäyttelyssä ovat osa hanketta.

Tavoite
Hankkeessa kehitetään säätiön kokoelman digitaalista hyödynnettävyyttä, opetetaan ja testataan tekoälyä kokoelman saavutettavuuden parantamiseksi ja luodaan uusia verkostoja kulttuurikentällä.
Aikataulu
05/2024–06/2025
Tilanne
Rahoituspäätös saatiin toukokuussa 2024. Suunnittelualustan kehitys on alkanut ja lokakuun lopussa järjestettiin museoalan toimijoille palvelumuotoilutyöpaja. John Nurmisen Säätiön kokoelman digitointi alkaa vuoden 2024 lopussa. Säätiö etsii kumppaneita pilottinäyttelyn toteuttamiseen.
Lokaatio
Virtuaalinen, Suomi
Yhteistyökumppanit
Userix Oy
Rahoitus
Euroopan unionin rahoittama – NextGenerationEU, Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä Kulttuuri- ja luovien alojen rakennetuki 

Kuvassa on ensimmäinen Suomenlahtea kuvaava kartta, jonka teki hollantilainen Lucas Janszoon Waghenaer. Kuva: John Nurmisen Säätiön kokoelmat.
Hankkeessa digitoidaan arvokkaita merikarttoja muun muassa tekoälyn opettamiseksi. Ensimmäisen Suomenlahtea kuvaavan kartan teki hollantilainen Lucas Janszoon Waghenaer. Kuva: John Nurmisen Säätiön kokoelmat.

Lisätietoja:

Tekoälyavusteinen näyttelysuunnittelu

Älymeri-hanke on osa kulttuurialan digitaalista muutosta ja sen edesauttamista. Hankkeessa kehitetään tekoälyavusteinen näyttelysuunnittelualusta, joka voi toimia sekä digitaalisten että fyysisten näyttelyiden kuratointitukena yli kokoelmahallintajärjestelmien rajapintojen. Samalla hankkeessa toteutetaan digitaalisen näyttelylainojen EODEM-protokollan mukainen taiteen lainausprosessin tuki. Hankkeen yksi tavoite on, että tekoälyavusteinen yhteistyö museoiden välillä avaisi uusia mahdollisuuksia myös tutkimuskäyttöön. 

John Nurmisen Säätiön kokoelman saavutettavuus ja kulttuuriperinnön turvaaminen vaatii laadukasta digitointia sekä sen nykyaikaista ja resurssiviisasta hallintaa ja hyödynnettävyyttä. Hanke mahdollistaa säätiön kokoelman osittaisen digitoinnin, uuden elämyksellisen näyttelykuratoinnin, syvemmän ymmärryksen tekoälyn käytännön soveltamisesta kulttuurityössä ja yhteistyön sekä kotimaassa että kansainvälisesti. 

Userix Oy kehittää suunnittelualustan, jota kehitetään palvelumuotoilun keinoin ja testataan pilottina ensin halukkaiden Collecte-kokoelmahallintajärjestelmän käyttäjien kanssa. Pilotissa tuotetaan virtuaalinen meriaiheinen näyttely käyttäen hankkeessa kehitettyä, muotoiltua ja testattua ideaa.

Voit lukea lisää Collecten sivuilta.

Haluatko pysyä kartalla Itämeren tilasta?

Tilaa uutiskirjeemme ja kuulet ensimmäisenä Itämeri-aiheisista tapahtumista, säätiön hankkeiden etenemisestä, merellisistä julkaisuista ja muista kiinnostavista sisällöistä.

Haku