Uusi ohjeistus ravinnepäästöjen vähentämiseksi Itämeren satamissa valmistui – suositusten käyttöönotto poistaisi satamien ravinnepäästöt lähes kokonaan
Lisätietoja:
John Nurmisen Säätiön johdolla laadittu ohjeistus parhaista tekniikoista ja työskentelykäytänteistä, joita satamissa voidaan hyödyntää Itämeren ravinnekuormituksen vähentämiseksi, on matkalla HELCOMin kansainväliseksi suositukseksi. Ohjeistus sisältää kymmeniä suosituksia muun muassa lannoitteiden lastaukseen ja henkilöstön koulutukseen.
Itämeren lannoitesatamissa syntyy vuosittain suuri määrä lannoitehävikkiä, joka päätyy rehevöittämään merta. John Nurmisen Säätiön Lannoitelaivaushankkeessa kerätyt tutkimustulokset osoittavat, että vilkkaista lannoitesatamista voi kulkea mereen vuosittain jopa satoja kiloja fosforia ja satoja tonneja typpeä pelkästään hulevesien kautta. Tämä kuormitus vastaa mittaluokaltaan keskisuuren kaupungin jätevedenpuhdistamoilta tulevaa ravinnekuormaa.
Satamien ravinnepäästöjen vähentämiseksi John Nurmisen Säätiön, Race for the Balticin ja Coalition Clean Balticin asiantuntijat ovat laatineet uuden ohjeistuksen. Niin sanottu BET/BEP-ohjeistus sisältää yhteensä 67 toimenpidettä, joissa sovelletaan parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (BAT) ja ympäristön kannalta parasta käytäntöä (BEP) lannoitteiden hävikin vähentämiseksi lannoitteiden varastoinnissa, käsittelyssä ja kuljetuksessa.
“Ohjeistus tarjoaa satamille, operaattoreille, varustamoille ja muille lannoitelaivauksen parissa toimijoille, sekä viranomaisille ja poliitikoille konkreettisia välineitä lannoitepäästöjen ehkäisemiseksi. Tavoitteena on tehostaa päästöjen valvontaa sekä juurruttaa kestävät toimintatavat osaksi toimijoiden päivittäistä käytännön tekemistä”, sanoo John Nurmisen Säätiön meriliikennehankkeiden projektipäällikkö Juulia Suikula.
Ohjeistus perustuu säätiön omassa hankkeessa kerryttämään sekä yhteistyökumppaneiden hankkimaan tietoon, kirjallisuuteen ja haastatteluihin kansainvälisten Itämeren meriliikennetoimijoiden kanssa. Dokumenttia varten kerättiin kommentteja Ruotsista, Tanskasta, Suomesta, Puolasta ja Liettuasta. John Nurmisen Säätiö on vastannut ohjeistuksen valmistelusta apunaan konsulttitoimisto CE Delft.
Mahdollisuus vähentää päästöt lähes nollaan
Vuonna 2019 alkaneen työn tuloksena on löydetty monia keinoja lannoitehävikin ja ravinnekuorman vähentämiseen. Ratkaisut ovat hyvin konkreettisia alkaen lastauskäytänteistä ja lastausalueen siivoamisesta. Tehokkaiksi keinoiksi havaittiin myös satamatoimijoiden osaamisen kehittäminen ja viranomaistoiminnan tehostaminen.
Ohjeistuksessa ratkaisuiksi esitetään muun muassa lastauskauhojen säännöllistä huoltamista, suljettua kuljetussysteemiä, hulevesikaivojen suojausta, suojan käyttöä laivan ja laiturin välissä, laituri- ja varastoalueiden säännöllistä ja tehokasta siivoamista, henkilöstön kouluttamista, hulevesien ravinnepitoisuuksien seurantaa sekä investointeja hulevesien keräys- ja puhdistusjärjestelmiin.
Ohjeistus on matkalla Itämeren suojelukomissio HELCOMin viralliseksi suositukseksi ensi vuoden aikana, ja sen avulla toimeenpannaan myös komission Itämeren suojelun toimintaohjelmaa (Baltic Sea Action Plan).
“Alustavien arvioiden mukaan jo muutamia ohjeistuksen toimia käyttöönottamalla satamat voivat vähentää ravinnepäästöjään jopa puoleen. Pienilläkin panostuksilla voidaan saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä edullisesti, ja ohjeistus erittelee eri toimenpiteiden kustannustehokkuuden. Kaikki suositukset toimeenpanemalla lannoitepäästöt on mahdollista poistaa lähes kokonaan”, Suikula summaa.
Suosituksen hyväksymisen myötä HELCOMin jäsenvaltioiden tulisi raportoida komissiolle ohjeistuksen kansallisesta toimeenpanosta neljän vuoden välein, alkaen vuodesta 2027.
Ehkäisemme lannoitteiden merikuljetuksista aiheutuvia ravinnepäästöjä Itämerellä.
Haluatko pysyä kartalla Itämeren tilasta?
Tilaa uutiskirjeemme ja kuulet ensimmäisenä Itämeri-aiheisista tapahtumista, säätiön hankkeiden etenemisestä, merellisistä julkaisuista ja muista kiinnostavista sisällöistä.